ZIARNICA NARZADU ODDECHOWEGO

ZIARNICA NARZĄDU ODDECHOWEGO (LYMPHOGRANULOMATOSIS APPARATUS RESPIRATORII) Zmiany ziarnicze w narządzie oddechowym mogą dotyczyć płuc, oskrzeli i opłucnej i mogą być zarówno pierwotne, jak i wtórne, gdy ziarnica szerzy się na płuca przeważnie z ziarniczo zmienionych węzłów śród piersiowych. Obrazy anatomiczno – patologiczne przy badaniu płuc gołym okiem, a także obrazy radiologiczne łudząco przypominają raka płuc, zmiany zapalne nieswoiste, przewlekłą gruźlicę płuc, marskość płuc, znacznie rzadziej gruźlicę prosówkową, Histologicznie zmieniona tkanka, płucna przedstawia sobą tkankę ziarninową, typową dla ziarnicy złośliwej. Klinicznie ziarnica narządu oddechowego przebiegać może zupełnie skrycie albo wywołuje objawy nikłe. Czasami ziarnicę płuc naprowadza na myśl kaszel, krwioplucie lub silna duszność. Objawy fizyczne w zakresie klatki piersiowej są przeważnie niecechujące, tak jak i obraz radiologiczny. Sprawa szerzy się dość często na opłucną, wywołując suche lub wysiękowe jej zapalenie, najczęściej surowicze lub surowiczo-włóknikowe. W przebiegu choroby może, też powstawać puchlina opłucna, zależnie od ucisku przez obrzmiałe na tle ziarnicy węzły śródpiersiowe. Rozpoznanie postaci pierwotnej ziarnicy narządu oddechowego jest bardzo trudne, zwłaszcza, jeżeli nie ma eozynofilii w krwi. Wymaga ono wyłączenia innych chorób narządu oddechowego oraz dłuższego spostrzegania. Obecność dużych węzłów śród piersiowych, które się stwierdza badaniem radiologicznym, oraz innych objawów uogólnionej ziarnicy przemawia za ziarniczym pochodzeniem zmian w narządzie oddechowym. [podobne: ośrodki terapii uzależnień nfzia Kraków, Usługi ośrodki terapii uzależnień nfziczne, ośrodki terapii uzależnień nfz ]

Powiązane tematy z artykułem: kokcydioza leczenie ośrodki terapii uzależnień nfz zagrzybiony organizm objawy