Tkanka kilakowa ulega martwicy

Tkanka kiłakowa ulega martwicy i powolnemu wessaniu się, tak iż po kilaku pozostaje tylko blizna, albo też kilak począwszy od środka serowacieje i rozmięka przeobrażając się w jamę. Powstała jama może szerzyć się coraz dalej, ale może też zabliźnić się, jeżeli nie była zbyt duża a sprawa kiłowa przycichła. Jeżeli kilaki są bardzo rozległe (infiltratio pulmonum gummosa diffusa), to może powstać obraz anatomiczno-patologiczny podobny do obrazu odoskrzelowego zapalenia płuc. Często istnieje równocześnie swoiste zapalenie śródmiąższowe płuc i sprawa kiłakowa. Objawy. Najczęstszą postacią kliniczną kiły płuc jest marskość kiłowa płuc z rozszerzeniami oskrzeli lub bez nich, powstająca na tle śródmiąższowego zapalenia płuc. Najwcześniejszym i najdolegliwszym objawem tej postaci jest uporczywy, bardzo męczący kaszel oraz wielka duszność często napadowa, tak iż przypomina dychawicę oskrzelową. W początkowym okresie choroby uderzanie stosunek między stopniem duszności a bardzo nieznacznymi objawami przedmiotowym i w zakresie płuc, dającymi się wykryć za pomocą podstawowych fizycznych metod badania. W dalszym okresie objawy fizyczne przypominają coraz bardziej gruźlicę włóknistą płuc: pojawia się przytłumienie odgłosu opukowego i zaostrzenie szmeru wdechowego albo szmer oddechowy staje się oskrzelowy. Stopniowo rozwija się rozedma płuc wśród objawów przewlekłego nieżytu, oskrzeli, często połączonego z ich rozszerzeniem. Od czasu do czasu dołączają się stany gorączkowe i wreszcie rozwija się niewydolność krążenia wskutek rozległych zmian włóknistych w płucach zwiększających pracę prawej komory serca, a często również wskutek zmian swoistych w samym narządzie krążenia. W innych przypadkach kiła płuc przebiega w postaci przewlekłego odoskrzelowego kiłakowego zapalenia płuc (bronc hopneumonia gummosa chronica). Postać ta sadowi się najczęściej w środkowym płacie prawego płuca, szerząc się stąd ku dołowi. Czasami zmiany kiłowe sadowią się w obu płucach w górnych płatach na podobieństwo gruźlicy. Ze stanowiska klinicznego cechują tę postać objawy zupełnie takie same jak w przewlekłej gruźlicy wysiękowo-wytwórczej. Chorzy uskarżają się na bóle w klatce piersiowej, kaszel z plwociną, krwioplucia, duszność, brak łaknienia, osłabienie, stany gorączkowe, chudnięcie, nocne poty itd., a badanie fizyczne wykrywa objawy nacieku tkanki płucnej, połączone nieraz z objawami jam, powstających z rozpadu kilaków lub od rozszerzenia oskrzeli, wywołanego bliznowaceniem nowo wytworzonej tkanki łącznej. [podobne: implanty Warszawa, program stomatologiczny, stomatolog poznań ]