Swoistosc hormonów plciowych

Swoistość hormonów płciowych. Hormony jąder i hormony jajników są swoiste i przeszczepianie męskich gruczołów płciowych osobnikom żeńskim i odwrotnie prowadzi do maskulinizacji lub feminizacji. Jeżeli wytrzebionemu. samcowi świnki morskiej przeszczepić jajniki, to wzrost ustroju zatrzymuje się, rozwój kośćca i narządów rozrodczych jest mniejszy, jednocześnie zaś dochodzi do zupełnego wykształcenia gruczołów mlecznych i ich brodawek. Zwierzęta takie mogą wydzielać mleko i karmić młode, zwłaszcza. po podaniu prolaktyny z przedniego płata przysadki mózgowej. Odwrotnie ma się sprawa, jeżeli samiczce wytrzebionej przeszczepić gruczoły męskie. Samiczka taka wykazuje silny rozwój kośćca i mięśni, sierść staje się gruba, przerasta łechtaczka obok zaniku macicy. Również zmienia się psychika obu ,zwierząt. Samce bowiem sfeminizowane przypominają wyglądem i zachowaniem się samiczki, zmaskulinizowana zaś samiczka – samca. Również trzebione ptaki upodobniaj ą się do siebie. U trzebionych kur np. wyrastają ostrogi i upierzenie kogucie, u trzebionych kogutów zanika grzebień i korale, natomiast ostrogi i upierzenie rozwijają się prawidłowo. Widocznie w każdym ustroju znajdują się zalążki obu płci, lecz ujawnianie się ich zależy od właściwych hormonów płciowych, przy czym hormony męskie hamują powstawanie cech żeńskich i odwrotnie- żeńskie hamują powstawanie cech męskich. Hormony płciowe posiadają więc. właściwości kształtujące, czyli formatywne i hamujące, ustrój zaś w zasadzie jest dwupłciowy, czyli biseksualny mimo posiadania swoistych gruczołów płciowych i narządów rodnych. Jest to dwupłciowość potencjalna, przejawiająca się w specjalnych warunkach, to jest wtedy, kiedy wystąpi zwichnięcie gry hormonalnej lub zabraknie właściwego dla danej płci hormonu . [hasła pokrewne: stomatolog płock, dentysta Lublin, stomatolog olsztyn ]