prywatne gabinety lekarskie elbląg ad 6

Rozwój rozsianego zakażenia Mycobacterium avium complex był najczęstszym niekrytycznym pierwszym zdarzeniem w obu leczonych grupach. Zapalenie płuc P. carinii, kandydoza przełyku i choroba cytomegalii były następnymi najczęstszymi infekcjami oportunistycznymi wśród zdarzeń wskazujących na progresję choroby. Analiza zmian liczby komórek CD4 z linii podstawowej wykazała, że 51 procent pacjentów przyjmujących didanozynę i 48 procent pacjentów przyjmujących zalcytabinę miało wzrost liczby CD4 w ciągu pierwszych dwóch miesięcy po randomizacji. W ciągu dwóch miesięcy średnia liczba wzrosła o 8,6 komórek na milimetr sześcienny w grupie didanozyny, ale zmniejszyła się o 5,9 komórek na milimetr sześcienny w grupie zalcytabiny (P = 0,009). Jednak analiza podłużna wykazała, że od 2 do 18 miesięcy po randomizacji średnia liczba komórek CD4 w każdej grupie spadła o około trzy komórki na miesiąc.
Zdarzenia niepożądane podczas leczenia
Przynajmniej jedno zdarzenie niepożądane wystąpiło u 153 pacjentów przydzielonych do didanozyny, a 157 w przypadku zalcytabiny, przed odstawieniem leku początkowego (ryzyko względne 0,92; p = 0,47). Połowa tych pacjentów miała dwa lub więcej zdarzeń niepożądanych.
Tabela 4. Tabela 4. Częstość występowania zdarzeń niepożądanych podczas leczenia początkowym lekiem. Chociaż liczba pacjentów z co najmniej jednym zdarzeniem niepożądanym i częstość zdarzeń w grupach didanozyny i zalcytabiny były podobne, rodzaje zdarzeń były różne (Tabela 4). Neuropatia obwodowa była istotnie częstsza w grupie zalcytabiny (69 pacjentów, w porównaniu z 33 pacjentami z grupy didanozyny, P = 0,002). Zapalenie jamy ustnej wystąpiło tylko w grupie zalcytabiny (ośmiu pacjentów), a zapalenie trzustki tylko w grupie didanozyny (czterech pacjentów). Biegunka i bóle brzucha występowały istotnie częściej w grupie leczonej didanozyną (p <0,001 i p = 0,03).
Dyskusja
Nasze randomizowane, otwarte badanie było bezpośrednim porównaniem didanozyny z zalcytabiną w monoterapii u pacjentów, którzy nie byli w stanie dłużej tolerować zydowudyny lub których choroba postępowała podczas leczenia zydowudyną. Ponieważ coraz więcej pacjentów rozpoczyna leczenie antyretrowirusowe wcześniej w przebiegu zakażenia wirusem HIV, lekarze częściej będą musieli stawić czoła problemowi, jak najlepiej leczyć takich pacjentów. Didanozyna została wstępnie zatwierdzona do leczenia tej populacji12. Zalcytabina jest obecnie zatwierdzona do stosowania wyłącznie w skojarzeniu z zydowudyną u pacjentów z liczbą limfocytów CD4 poniżej 300 na milimetr sześcienny, którzy pomimo leczenia zydowudyną wykazują postęp choroby13. Jak dotąd nie ma oficjalnie zatwierdzonego wskazania do monoterapii zalcytabiny. Łączenie zalcytabiny lub dydanozyny z zydowudyną nie jest możliwe u pacjentów z wyraźną nietolerancją zydowudyny.
W badaniu tym stwierdzono, że zalcytabina jest równie skuteczna jak didanozyna w opóźnianiu progresji choroby, w tym śmierci; Ponadto zalcytabina mogła zapewnić przewagę przeżycia. To odkrycie sugeruje, że zalcytabinę można stosować jako alternatywną terapię drugiego rzutu. Jednak podczas mediany okresu obserwacji wynoszącej 16 miesięcy większość pacjentów w obu grupach leczonych miała progresję choroby (66 procent) i co najmniej jedno zdarzenie niepożądane podczas leczenia (66 procent), a ponad jedna trzecia pacjentów w każda grupa zmarła
[patrz też: stomatologia estetyczna poznań, ośrodki terapii uzależnień nfz, hipotermia terapeutyczna ]