KILA NARZADU ODDECHOWEGO

KIŁA NARZĄDU ODDECHOWEGO (LUES APPARATUS RESPIRATORII) Zakażenie kiłowe może wywoływać zmiany w krtani; tchawicy, oskrzelach płucach i w opłucnej. Kiła oskrzeli (Lues bronchorum) w okresie skórnych osutek kiłowych zdarza się czasami różyczka (roseola) i grudki (papua) także w oskrzelach. Opisano też swoisty nieżyt oskrzeli. Zmiany te nie mają znaczenia klinicznego. W okresie późnym spotyka się kilaki, przeważnie w miejscu podziału tchawicy, rozlane lub ograniczone. Ulegają one łatwo rozpadowi z wytworzeniem mniej więcej głębokich ubytków, które zabliźniając się zwężają oskrzela. Na tym tle może wtórnie powstać rozszerzenie światła oskrzela w obwodowej jego części. Choroba rozwija się zwykle powoli wśród uporczywego kaszlu, duszności i nieraz gorączki. Prócz objawów zwężenia tchawicy i oskrzeli mogą powstać objawy wtórnego rozszerzenia oskrzeli i rozmaite objawy płucne zależnie od szerzenia się sprawy na miąższ płucny, od wtórnego zakażenia narządu oddechowego itd. Kiły tchaw icy i oskrzeli nie przeoczy się, jeżeli pamięta się o możliwości kiły w każdym przypadku duszności i uporczywego kaszlu. Rokowanie w początkowym okresie, przy zastosowaniu leczenia swoistego, jest pomyślne. Natomiast gdy się wytworzą głębokie zmiany nieodwracalne, nawet energiczne leczenie swoiste nie daje już poprawy. Stosujemy je jednak, by zapobiec dalszemu szerzeniu się choroby. Kiła płuc (Lues pulmonum) Kiła płuc jest stosunkowo rzadką chorobą narządu oddechowego, częstszą jednak niż bywa rozpoznawana. Odróżnia się postać nabytą i wrodzoną. Anatomia patologiczna. Zakażenie kiłowe nabyte wywołuje zmiany w płucach dopiero w okresie późnym, przeważnie w 2-5 lat po zakażeniu i później. Najczęściej jest to przewlekłe zapalenie śródmiąższowe (pneumonia interstitialis ehroniea), wiodące do marskości płuc, nieraz z rozszerzeniem oskrzeli. Rzadziej są to kilaki (gummata) pojedyncze lub liczne, sadowiące się przeważnie w środkowych częściach płuc, zwłaszcza prawego, ze skłonnością szerzenia się sprawy ku dołowi. Rozmiary kilaków są różne, od wiel kości soczewicy do wielkości jaja kurzego. [patrz też: medyk częstochowa cennik, ośrodki terapii uzależnień nfz płock, ośrodki terapii uzależnień nfz ]

Powiązane tematy z artykułem: emetyna medyk częstochowa cennik ośrodki terapii uzależnień nfz